Einde radiostilte

29 november 2017 - San Diego, California, Verenigde Staten

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik voor het laatst iets van me heb laten horen. De afgelopen 3 weken zijn er veel dingen gebeurd; het een interessanter dan het andere, dus ik zal jullie niet vervelen met alle details.
Zo heb ik op 8 november een Panel Discussion bijgewoond in de Logan Heights Library; dit ging onder meer over de problemen die migranten ondervinden in deze regio. Enrique was een van de panel-leden. Op 10 november ben ik samen met Kikote & Kiki (Enrique en Kierra, de andere intern) naar Inova gegaan om samen te werken aan het opstarten van onze nieuwe website. De plannen zijn gemaakt en er wordt aan gewerkt, dus binnenkort hopen we de nieuwe website te lanceren! Ook ben ik die dag samen met Enrique naar televisiestations NBC en Telemundo gegaan, waar hij een interview had op de nationale televisie.

De volgende week stond in het teken van 18 november. Op die dag zou de Door of Hope namelijk geopend worden; een hartverscheurend, maar ook heel hoopvol moment! De Door of Hope is een veiligheidsdeur in Friendship Park, een park aan 2 kanten van de grens dat wordt onderbroken door een enorme muur. De Amerikaanse kant is heel sober, maar de Mexicaanse kant is juist levendig: bijzonder. De opening van de Door of Hope is iets relatief nieuws, dit is namelijk pas de 6e keer dat dit gebeurt. Dit evenement wordt georganiseerd door Border Angels, na veel overleg met de Border Patrol. De deur wordt door de Border Patrol voor 1 uur geopend onder streng toezicht.
Dit jaar mocht een recordaantal mensen door de deur heen: 11 families kregen elk 3 minuten met hun familieleden van de andere kant van de grens, voordat ze uit elkaar werden gehaald en weer terug moesten. 3 minuten voor een man om zijn vrouw te kussen, die hij 6 jaar niet heeft gezien. 3 minuten voor een vader om zijn kinderen te knuffelen, die hij niet heeft kunnen zien opgroeien. Maar ook 3 minuten voor Brian en Evelia om te trouwen! Brian woont in San Diego en Evelia in Tijuana, ze zijn al jaren samen, maar kunnen elkaar nooit aanraken. Ze kunnen elkaar alleen zien door de kleine gaatjes in de muur. De opening van de Door of Hope was voor hun dan ook de ideale gelegenheid om te trouwen! Nu alleen nog geld verzamelen voor een visum voor Evelia en haar 2 kinderen..

Op 22 november was het dan mijn verjaardag! Best bijzonder, zo voor de eerste keer ver weg van alle vrienden en familie. 's Middags heeft Enrique mij voor mijn verjaardag samen met wat andere Border Angels meegenomen naar ¡Salud!, met volgens hem onbetwist de beste taco's van San Diego (ze waren inderdaad erg lekker). 's Avonds ben ik samen met mijn huisgenoot Abdullah, mede-intern Kierra en wat anderen (zoals Keren, Border Angels vrijwilliger) wezen stappen. Keren werkt bij een club (PARQ) en had ons op de gastenlijst gekregen! Daar zijn we dus maar heengegaan. Naast mijn verjaardag was het ook 'Thanksgiving Eve', blijkbaar een traditioneel drukke uitgaansavond. De club was heel anders dan ik gewend ben, maar opzich wel cool: moeilijk dure drankjes uiteraard, heel veel fancy geklede mensen en veel mensen die veel bloot lieten zien. Ook trad er een bekende artiest op aan het einde van de avond: YG.

De volgende dag was het dan Thanksgiving. Bernice had de hele week al staan koken voor deze dag, dus er was moeilijk veel eten (nu, een week later eten we nog steeds de restjes). Haar dochter en 2 zoons kwamen op bezoek, evenals een van hun echtgenotes, haar 2 kleinkinderen en haar beste vriend Roger: full house dus, maar best gezellig.

De afgelopen week ben ik trouwens voor Border Angels bezig geweest met #GivingTuesday: een dag om aan anderen te denken en om terug te geven aan de gemeenschap. Ik heb een boel donaties binnengehaald en stiekem ben ik daar best een beetje trots op! Vanaf nu weer focus op andere projectjes (zoals nieuwe flyers ontwerpen, de website verder opbouwen en zoals altijd alle social media en emails bijhouden). En uiteraard mijn scriptie: ik heb een hele hoop interviews in de pijplijn liggen..

Hasta pronto!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria:
    30 november 2017
    Ha Nadim ....blij weer van je te horen /lezen.
    Wat zal de Door op Hoop een indruk op je hebben gemaakt . Verschrikkelijk .
    Fijn dat het verder goed met je gaat. Niet zo raar dat jij veel donaties hebt binnen gehaald . Jij hebt je mondje goed bij je en hebt ook je blije hoofd mee.

Lieve groet, tante Ri

2. Nicolette:
    30 november 2017
    Leuk weer eens wat te lezen en foto's te bekijken!